Endodontické ošetření pod mikroskopem

Pokud máte silnou bolest zubu, může to být signál, že je potřeba vyčistit kořenový kanálek. Čištění kořenových kanálků, takzvané endodontické ošetření, má mezi pacienty v dnešní době již naprosto neoprávněně špatnou pověst a mnoho lidí se tohoto ošetření obává. Pokud vás takové ošetření čeká, není proč se bát. Díky kvalitní lokální anestezii, špičkovému zubnímu mikroskopu a nejmodernějším přístrojům proběhne celý zákrok bezbolestně a při správné péči vám pak u nás ošetřený zub může sloužit po zbytek života.

Čištění kořenových kanálků je běžná procedura, při které se odstraňuje infekce zevnitř zubu (dřeně). Nejběžnější příčiny takové infekce jsou:

• Hluboký kaz
  • Prasklý zub
  • Úraz

Účelem ošetření kořenových kanálků je zbavit vás bolesti, infekce a obnovit funkci zubu tak, abyste ho mohli dál bez problémů používat.

Co vás čeká během ošetření kořenových kanálků?

Příprava

Doktor Jiránek nejprve znecitliví zub a jeho okolí lokálním anestetikem. Poté izoluje zub speciální ochrannou blánou, která zabrání v průniku slin a dalších bakterií do vnitřku zubu.

Léčba

Za pomoci zubního mikroskopu vytvoří do zubu malý přístupový otvor, skrz který opatrně odstraní z kořenových kanálků infikovanou dřeň. Následně důkladně vypláchne kanálky dezinfekcí tak, aby odstranil infekci. Vyčištěné kanálky jsou následně zaplněny zahřátým termoplastickým materiálem a vstup do zubu utěsněn odolnou kompozitní výplní.

Domácí péče po ošetření

Několik dní po zákroku je zcela normální pociťovat mírnou citlivost v okolí zubu a také namožení svalů a čelistního kloubu z delšího otevření pusy při složitých zákrocích. Tyto dočasné příznaky obvykle rychle pomíjí po užití volně prodejných léků na bolest, ale lékař vám může předepsat také silnější léky, jako třeba Aulin.

I když po určitou dobu můžete pociťovat mírně jiný pocit než u ostatních zubů, měli byste okamžitě kontaktovat svého lékaře, pokud se u vás vyskytne některý z následujících příznaků:

• Silná bolest nebo tlak trvající déle než několik dní
  • Viditelný otok uvnitř nebo vně úst
  • Alergická reakce na léky (vyrážka, kopřivka nebo svědění)
  • Nemůžete správně dokousnout
  • Vypadne vám provizorní výplň (ztráta tenké vrstvy je normální)
  • Příznaky, které se vyskytly před léčbou, se vracejí

Než budete po proceduře jíst, je vhodné vyčkat, až přestane působit znecitlivění. V opačném případě by mohlo dojít k pokousání či opaření tváří a jazyka. Nezapomeňte zub čistit kartáčkem i mezizubními kartáčky, abyste předešli zánětu dásní a vzniku kazu.

Je po ošetření kanálků zub třeba dál ošetřovat?

To záleží na mnoha faktorech, mimo jiné na rozsahu předchozího poškození zubu zubním kazem. Pokud je poškození malé, stačí zub zaplnit bílou výplní. Pokud byl zub kazem hodně oslaben, může vám lékař doporučit zhotovení protetické práce (overlaye, fazety, korunky), která zub zpevní a sníží riziko vertikálního prasknutí zubu. Vertikální prasknutí je totiž často pro zub fatální a pak nezbývá, než zub vyndat.

Jak dlouho mi endodonticky ošetřený zub vydrží?

Zub vám po terapii kořenových kanálků může vydržet celý život. Stejně jako v jiných případech však platí, že pokud se nebudete o zuby dobře starat, můžete o ně v budoucnu přijít. Proto je vhodné chodit pravidelně na dentální hygienu a preventivní prohlídky a doma o chrup pečovat dle doporučení vašeho lékaře.

Zubař Mělník MDDr. Petr Jiránek

Bezbolestná moderní péče o vaše zuby a dásně. Návštěva zubaře už nikdy nebude stresujícím zážitkem. Díky moderním přístrojům a postupům zvládneme společně každou překážku na cestě k dokonalému úsměvu.

www.zubarmelnik.cz

Pražská 530/21,